Facebook koopt Gowalla

Gisteren in het nieuws en een belangrijk signaal voor Social Media Marketeers. Facebook heeft Gowalla gekocht (bron: techcrunch). Gowalla is bekend als het Location Based marketingplatform waarbij consumenten kunnen inchecken in lokale business. Al eerder besloot Facebook om de stekker uit Places te halen. Logisch want er waren al voldoende alternatieven op de markt en Facebook zag na een korte periode dat gebruikers niet overstapten. Waarom energie stoppen in de ontwikkeling van de platform als het bestaat en geïntegreerd kan worden.

Het is ook een volgende stap in de verdere concurrentiestrijd tussen de reuzen Google en Facebook. Met deze stap geeft Facebook een duidelijk signaal dat zij ook lokal checkins als een belangrijk signaal beschouwen.

Google reageerde al eerder met Google+ voor bedrijven. Ze mikken daar niet alleen mee op de grotere merken maar ook op de KMO’s die zowel aanwezig willen zijn als eens Social component aan deze aanwezigheid willen koppelen. Grote gat in de dienst is inderdaad de koppeling met een lokale checkin en Facebook denkt dit gat te dichten met de acquisitie van Gowalla.

Zou Google nu gaan overwegen om Foursquare te gaan overkomen of zal men verder onderzoeken hoe dat met Google Place (ook met checkin via Google+) beter kan integreren en koppelen aan groepsaanbod of checkin specials. Foursquare heeft zowel een groot aantal gebruikers als een interessante community die een kwalitatieve venue list heeft opgebouwd.

Ik kijk met veel nieuwsgierigheid uit naar de volgende stappen. Een ding is zeker het komende jaar belooft spannend te worden.